Waarom kiezen voor een online leerplatform?

‘Ik zie alleen de bovenkant van je hoofd.’ Een zin die we het afgelopen jaar allemaal wel een keer hebben gehoord. Of hebben gezegd. We zijn massaal online. We vergaderen, we vrijmibo’en, bezoeken een seminar én we leren online.

Dat laatste deden we ook al voor corona

Online trainingen zijn immers makkelijk op te schalen en altijd en overal beschikbaar. Bovendien is het een grote puzzel om mensen uit de operatie uit te roosteren voor een halve of hele dag training. Zeker voor een grote logistieke organisatie als Rhenus Contract Logistics is online trainen een uitkomst. Caroline Segers, Employee Experience Specialist vertelt: ‘In 2018 zijn wij gestart met UpTrek: een online gamified leerplatform ontwikkeld door IJsfontein.’ Bij Rhenus werken ongeveer 1100 mederwerkers. Er moet dus veel getraind worden. ‘Door online te trainen besparen we tijd en geld. We hebben in UpTrek bijvoorbeeld een Safety en Security training ontwikkeld. In één maand hebben we 70% van alle medewerkers geschoold. Dit leverde een besparing op van 1900 uren.’

Maar online trainen kan veel meer zijn dan een besparing op tijd en kosten. Mits goed ontwikkeld levert het in sommige gevallen ook gewoon een betere leerervaring op

Bijvoorbeeld wanneer een actieve vorm van leren beter past bij de doelgroep

‘Onze medewerkers zijn het best te omschrijven als actieve doeners‘, vertelt Caroline. ‘Dat zijn geen mensen die graag een hele dag in een klaslokaal zitten.’ In UpTrek volgen de medewerkers de training waar en wanneer het hen uitkomt. Ze kunnen bovendien de training in kleine stukjes knippen, ze kunnen stoppen wanneer ze willen en later weer verder gaan. Doordat UpTrek gebruikt maakt van spelelementen is het bovendien een hele actieve vorm van leren, wat goed past bij deze doelgroep. ‘Medewerkers zijn in UpTrek onderdeel van een team en gaan de competitie aan met andere teams. Dat werkt heel motiverend, ze vinden het echt leuk om te doen.’

Een online training kan ook het effect van een fysieke training versterken

Nieuwe medewerkers van Rhenus volgen vóórdat ze op kantoor ingewerkt worden, de onboardingmodule in UpTrek. Dit werkt goed. In de eerste 5 weken zijn de nieuwe medewerkers 17% efficiënter dan medewerkers die de online training niet hebben gevolgd. Ze werken sneller en maken minder fouten. Nieuwe kennis wordt sneller opgepikt en blijft beter hangen. David Ausubel, een psycholoog gespecialiseerd in educatie, toonde dit effect in de 70’er jaren aan met een experiment. Hij liet zien dat leerlingen nieuwe stof beter kunnen verwerken als het gekoppeld wordt aan kennis die al aanwezig is. Door de online modules hebben de medewerkers voorkennis waaraan ze de nieuwe kennis die ze op locatie krijgen kunnen koppelen. Dit maakt het inwerktraject aanzienlijk effectiever.

Door online te trainen kun je veel méér trainen

‘UpTrek is zo opgezet dat organisaties er heel goed zelf mee kunnen werken. Wij verzorgen een train de trainer workshop en kijken in het begin mee, maar daarna kan de organisatie het zelf‘, vertelt Maria de Lange, productowner UpTrek bij IJsfontein. En daar maakt Rhenus dankbaar gebruik van. Op dit moment zijn ze bezig met het ontwikkelen van een training die gaat over de waarden van Rhenus. ‘Normaal zouden we hier geen aparte training voor ontwerpen. Dat vraagt namelijk te veel tijd en logistieke planning en weegt niet op tegen de voordelen. ‘Met UpTrek kunnen we het wel doen,’ vertelt Caroline. Ook heeft ze een training ontwikkeld over corona. Hierin werden niet alleen de gedragsregels behandeld, maar werd er ook aandacht besteed aan de psychische effecten van de lockdown. ‘Deze trainingen hadden we niet gemaakt zónder UpTrek.

De kunst is om het als twee verschillende complementaire vormen van leren te zien

‘Je kunt een fysieke training niet 1 op 1 vertalen naar een online training. Dan lever je echt in op de leerervaring. Maar als je de training opnieuw gaat ontwerpen en gebruik maakt van de digitale en online mogelijkheden, dan krijgt het online trainen een hele eigen unieke kwaliteit. En dat is precies wat we met UpTrek willen bereiken’, vertelt Maria. UpTrek is ontworpen op basis van jarenlange ervaring van IJsfontein met (digitaal) spelend leren. ‘Die ervaring hebben we vertaald naar een gebruiksvriendelijk platform, waarmee je met relatief weinig moeite een waardevolle online leerervaring kunt ontwerpen.’ Zelf ook een online leerervaring? 👉 Ontdek de mogelijkheden van UpTrek. 👈

Stap voor stap

‘We leren, stellen bij en bouwen weer verder,’ vertelt Caroline. ‘Als je de overstap wilt maken naar digitaal of blended leren moet je echt kunnen vertrouwen op de expertise van je leverancier en de kwaliteit van het platform. Ook al is UpTrek niet geheel op maat voor ons gemaakt, soms voelt het wel zo. Er wordt echt geluisterd naar onze wensen.’

En dat werkt twee kanten op. Maria: ‘De ervaringen van Rhenus helpen ons om het platform steeds beter te maken. Ze zijn een grote organisatie die durft te pionieren en de meerwaarde ziet van online trainen. Indirect hebben ze veel invloed op hoe UpTrek zich ontwikkelt.’

De toekomst

Ook internationaal willen ze stappen gaan maken. Zowel Duitsland als Polen zijn enthousiast geworden over het platform. Tot slot wil Rhenus inzetten op meertaligheid. Veel medewerkers spreken geen Nederlands en slecht Engels. UpTrek biedt de mogelijkheid om dezelfde training in verschillende talen aan te bieden. Caroline: ‘Online leren heeft definitief een plek in onze organisatie.’

Meer informatie of UpTrek zelf een keer ervaren? Neem contact op met Bart. ✉️ bart.hufen@ijsfontein.nl

Tijd voor een nieuw verhaal?

Marineterrein, pand 024
Kattenburgerstraat 5
1018 JA  Amsterdam